Een van de klanten van Steen had vijf lopende dossiers, waarvan twee bewakingsmappen met een totaalbedrag van 7.500 euro. Het waren dossiers waar geen ‘beweging’ in zat. Hij besloot haar te benaderen met de vraag of zij aangemeld wilde worden voor Reset Rotterdam. Met die aanmelding zou ze in aanmerking kunnen komen voor een schuldsaneringstraject. Reset Rotterdam is het uitvoeringsplan dat onderdeel is van het Beleidskader Armoedeaanpak van de gemeente.
Sceptisch
Deze mevrouw was in eerste instantie sceptisch over het doel van Steens telefoontje. Steen: “Van de gerechtsdeurwaarder verwachtte zij geen goed nieuws. De mevrouw gaf aan moe te zijn en het leven niet meer rooskleurig in te zien. Hierdoor was zij te veel gaan drinken en inmiddels opende zij ook haar post niet meer. Het werd een lang gesprek.”
Steen gaf haar uitleg over het project Reset van de gemeente Rotterdam. Uiteindelijk was haar antwoord: “Stuur dat formulier maar op, dan ga ik ernaar kijken”. Ondanks dat Steen het vermoeden had dat hij niets meer van haar zou horen, stuurde hij haar het formulier. Tot zijn verbazing vond hij het ondertekende formulier daarna toch in zijn mailbox.
Aanmelding
“Ik heb haar aangemeld voor het project Reset en ben doorgegaan met de volgende klant. Na een aantal stille maanden volgde het verzoek vanuit de gemeente om een opgave toe te zenden. Contacten intensiveerde en ook de Gemeentelijke Krediet Bank (GKB) liet van zich horen. Alles onder strakke begeleiding van een vast contactpersoon van het project Reset. De kredietbank gaf aan dat alle opdrachtgevers akkoord waren met een sanering van de schulden en dat zij voor één tegenstribbelende schuldeiser een dwangakkoord zouden indienen bij de rechtbank.”
Rust
Uiteindelijk belde de klant naar het kantoor. Ze had bericht gehad dat het dwangakkoord was toegewezen en het saneringskrediet zou zijn uitbetaald aan de eisers. Ze was erg enthousiast over hoe het traject was verlopen en hoe de begeleiding vanuit de gemeente Rotterdam was gegaan. Ze is gestopt met drinken en staat weer volop in het leven. Ze was ook heel blij dat ze haar kinderen niet zou belasten met haar toenemende schuldenlast en ze had weer rust. Steen: “Ik ben blij dat ik de klant heb kunnen helpen. Soms is een doorverwijzing in de juiste richting voldoende.”