“Het moratorium voor gedupeerden werd ‘even snel en praktisch’ via amendement geregeld. In de praktijk bleek het best lastig uit te voeren. Maar het moest en daarom ontwikkelden UHT, SNG, KBvG en de leveranciers van de softwarepakketten in korte tijd een werkwijze.
In de eerste periode werkte die nog niet optimaal. De Belastingdienst kon vanwege de complexiteit niet altijd de juiste bestanden aanleveren. Daardoor moesten we in onderling overleg zoeken naar ad-hoc oplossingen. We waren het erover eens, dat wanneer niet vaststond of iemand gedupeerde was, het veiliger was om iemand wel als zodanig te behandelen. De gerechtsdeurwaarders accepteerden dat de werking van het moratorium hierdoor tijdelijk breder was dan bedoeld. Dat betekende voor de gerechtsdeurwaarder meer uitlegwerk en meer afstemming met de schuldeisers. Maar het werkte wel en heeft in die beginperiode ‘ongelukken’ voorkomen. Er was achter de schermen meerdere keren per dag overleg tussen de Belastingdienst, SNG en de KBvG over individuele situaties. Ook in de avonduren en in het weekend.”
Oog voor de problematiek
“Na die eerste weken van intensief samenwerken kwam de Belastingdienst tot de volgende conclusie: “de gerechtsdeurwaarders zijn – in tegenstelling tot onze verwachting – de partners met het meeste oog voor de problematiek”. De KBvG merkte dat de UHT de positie van de gerechtsdeurwaarder steeds beter begreep: die heeft immers ook een verantwoordelijkheid ten opzichte van de schuldeiser. We dachten daarom met de Belastingdienst mee in oplossingen.
Hieruit kwam ook een belactie na het aflopen van het tijdelijk moratorium tot stand: gerechtsdeurwaarders namen eerst telefonisch contact op met gedupeerde schuldenaren en confronteerden hen niet direct weer met beslagmaatregelen. Dat deden we vanuit betrokkenheid bij de schuldenproblematiek en de schuldenaren door de gerechtsdeurwaarder. Maar ook vanuit het vertrouwen in de motieven die de Belastingdienst heeft bij het inschakelen van gerechtsdeurwaarders. Dat vertrouwen werd versterkt doordat gerechtsdeurwaarders ook langsgingen bij gedupeerden, op het moment dat zij hen telefonisch niet konden bereiken.
Maar er is niet overal overeenstemming over. De KBvG stelde een werkwijze voor waarbij gerechtsdeurwaarders alle schulden van de gedupeerden die bij hen bekend zijn, aanleveren aan de Belastingdienst. Zodat die in een keer centraal afgewikkeld zouden kunnen worden. In onze ogen een goede oplossing voor zowel de uitvoeringsorganisatie, de schuldeiser en vooral voor de gedupeerden. Dit is echter niet de route geworden. Gedupeerden moeten nu eerst zelf hun schulden indienen. Misschien kwam dit voorstel te vroeg in de samenwerking. De uitkomst ervan zou nu misschien anders zijn.”
Nieuwe ideeën
“Het gezamenlijk optrekken in het complexe dossier van het toeslagenherstel heeft geleid tot een bezoek van staatssecretaris Van Huffelen, samen met gedupeerde ouders. En tot een partnership met de mensen van UHT en tot nieuwe ideeën. Zo ligt er nu een voorstel van KBvG/SNG om Schuldenwijzer in te zetten, waarmee alle schulden die gedupeerde ouders bij gerechtsdeurwaarders hebben inzichtelijk zijn. Zo’n betrouwbaar overzicht kan het afwikkelen van schulden aanzienlijk versnellen en voorkomt dat de gedupeerde na afloop van het moratorium weer wordt geconfronteerd met de gerechtsdeurwaarder.
Of het vertrouwen in de gerechtsdeurwaarder inmiddels zo groot is dat we ook Schuldenwijzer kunnen inzetten in dit dossier, is nu onderwerp van de gesprekken. De UHT moet namelijk laveren tussen de belangen van een groot aantal stakeholders. Ondertussen blijven we vanuit de KBvG werken aan haalbare oplossingen voor degenen die door deze affaire zijn getroffen. Tegelijkertijd benadrukken we ook het belang van de schuldeiser. Beiden zijn het best gediend met een snelle afwikkeling van de schulden. We bevinden ons nu in een nieuwe fase in de hersteloperatie. We zetten graag de productieve samenwerking tussen UHT, SNG en KBvG voort.”