Beroepsgroepen zijn niet de enige belanghebbenden bij goed functionerend toezicht
Het algemene beeld dat uit deze evaluatie naar voren komt, is dat volgens onderzoekers het hoofddoel van de wet, te weten een bezuiniging voor het rijk, is
gerealiseerd omdat kosten die eerst op het Rijk drukten ten laste zijn gebracht van de publiekrechtelijke beroepsorganisaties voor de advocatuur, het notariaat
en de gerechtsdeurwaarders. Tegelijkertijd constateren onderzoekers dat de betrokken beroeps-, toezicht-, en tuchtrechtorganisaties zich niet kunnen vinden
in het principe dat alle kosten worden doorberekend. De beroepsgroepen zijn niet de enige belanghebbenden bij goed functionerend toezicht en tuchtrecht. Naar
hun mening dient dit ook een algemeen belang.
Aanbeveling specifiek voor de gerechtsdeurwaarders
De onderzoekers hebben op basis van de bevindingen een viertal aanbevelingen gedaan. Een aantal raakt de drie juridische beroepen advocatuur, notariaat en
gerechtsdeurwaarders gezamenlijk en een aanbeveling betreft specifiek de gerechtsdeurwaarders.
In tegenstelling tot notarissen en advocaten kunnen gerechtsdeurwaarders namelijk de kosten voor toezicht en tuchtrecht niet doorbelasten. Hierdoor drukt
de Wet doorberekening op het bedrijfsresultaat van gerechtsdeurwaarders. Deze aanbeveling raakt aan het SEO onderzoeksrapport Kwaliteitsfonds voor
gerechtsdeurwaarders.
Het kwaliteitsfonds wordt door de minister betrokken bij de verkenning die hij samen met de minister voor Armoedebeleid gaat uitvoeren naar een goed functionerende invorderingsketen. De aanbevelingen die zien op de gerechtsdeurwaarders worden daarom meegenomen in de aangekondigde verkenning. Hierover gaat de minister het gespek aan met onder andere de KBvG en dat vormt de basis voor een inhoudelijke kabinetsreactie in het voorjaar van 2024.