Traject vooraf
Een gerechtsdeurwaarder staat niet plotseling op de stoep. Daar is al een traject aan voorafgegaan. Meestal is er al een herinnering en aanmaning verstuurd, waarop niet is betaald. De gerechtsdeurwaarder bekijkt dan hoe de rekening alsnog betaald kan worden. Daarover ontvangt iemand met schulden een brief van die gerechtsdeurwaarder.
Bellen is oplossen
Het beste is om snel na het ontvangen van de brief, contact op te nemen met de deurwaarder via het telefoonnummer in de brief. Iemand heeft dan de gelegenheid om uit te leggen wat zijn/haar situatie is. Samen met de persoon kan een gerechtsdeurwaarder bespreken hoe de rekening wél betaald kan worden. Bijvoorbeeld via een betalingsregeling. Vaak is er meer mogelijk dan mensen in eerste instantie denken.
Dus…
1. Bellen
2. Bespreken
3. Oplossen
Hoe eerder iemand belt, hoe sneller er een oplossing is.
Zo voorkomen we samen dat de kosten oplopen en de schuld nóg groter wordt.