Zeker jongeren die vaak al in een kwetsbare situatie zitten, staan bloot aan de verleiding om consumentenproducten achteraf te betalen. Die ene mooie spijkerbroek, dure make-up of een stel hippe sneakers. Het bewustzijn dat de producten betaald moeten worden, maar het budget er niet altijd voor is, ontbreekt vaak. Ondanks een vastgestelde gedragscode van afbetaal-apps om te voorkomen dat minderjarigen gebruik kunnen maken van hun diensten, is het gebruik nog steeds eenvoudig. RTL Nieuws deed onderzoek en constateerde dat de leeftijdsverificatie makkelijk te omzeilen is. De Tweede Kamer sprak zich vorige week dan ook hard uit over deze uitgestelde betaalvormen en stelt een verificatieplicht voor om deze apps voor jongeren onbereikbaar te maken.
Het is goed dat van de Tweede Kamer met voorstellen komt en zich hard maakt voor jongeren om schulden te voorkomen, maar naar mijn idee moet er ook meer ingezet worden op educatie aan jongeren. Om jongeren bewust te maken van geldzaken, is o.a. jaarlijks de Week van het Geld (11 – 15 maart ’24), een initiatief van Wijzer in Geldzaken. Een samenwerkingsverband waar de KBvG heeft zich ook aan verbonden heeft.
Dit jaar staan - meer dan ooit - een groot aantal gerechtsdeurwaarders voor de klas. Daar ben ik als voorzitter enorm trots op! Het is, met alle verleidingen en gemak van online en achteraf betalen, een grote uitdaging voor onze jongeren van vandaag om geldbewust te worden, maar iedere jongere die we kunnen behoeden voor de valkuilen, is er één.