Schuldenwijzer is een platform dat mensen met schulden een eenvoudig, beveiligd en online inzicht geeft van de eigen schulden en daarbij horende informatie.
Juridisch nieuws
De motie ziet op het maximeren van te vorderen rente bij schulden van consumenten en het tegengaan van het doorverkopen van schulden als verdienmodel
Antwoord van minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen), mede namens de minister voor Rechtsbescherming: "Wij zetten met urgentie stappen om te bewerkstelligen dat financieel kwetsbare mensen de gevolgen van de stijging van het wettelijk minimumloon snel merken in hun portemonnee. Samen met de partners in de keten voor derdenbeslag (UWV, SVB, Belastingdienst, CJIB, LBIO, VNG, KBvG, SNG, BKWI, IB) en de stakeholders zoals schuldhulpverleners, beschermbewindvoerders, sociaal raadslieden en rechter-commissarissen wordt op dit moment gewerkt aan een verklaring, waarin gezamenlijke afspraken worden opgenomen om deze kwetsbare burgers zoveel mogelijk te stimuleren en te helpen bij het doen van een aanvraag voor een versnelde herberekening van de beslagvrije voet. Tevens is hierbij aandacht voor de uitvoerbaarheid van deze afspraken binnen het gegeven juridische kader. In januari 2023 worden de details van deze afspraken tussen de betrokken partijen bekrachtigd en wordt/is uw kamer hierover geïnformeerd middels een brief."
De onderzoekers concludeeren dat het verstandig en uitlegbaar is om het Juridsch Loket en de Raad voor de Rechtspraak niet samen te voegen.
Dit amendement wijzigt de duur van het Wsnp-traject, in lijn met de motie Jetten c.s. Het Wsnp-traject wordt in principe verkort tot 18 maanden. De rechter-commissaris krijgt wel de mogelijkheid om het traject langer te laten duren. Bij algemene maatregel van bestuur kan worden bepaald onder welke omstandigheden dit aan de orde zou moeten zijn. De rechter-commissaris kan daarnaast de bij aanvang gestelde termijn verlengen tot maximaal vijf jaar als de schuldenaar niet aan al zijn uit de schuldsaneringsregeling voortvloeiende verplichtingen kan voldoen, of toerekenbaar tekort is geschoten in de nakoming van deze verplichtingen, zoals in de huidige wet ook het geval is
Antwoorden van minister Schouten (Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen), mede namens de minister van Financiën.
Bij BKWI en IB worden steeds meer opdrachten neergelegd, ook buiten het SUWI-domein, bijvoorbeeld in het schuldendomein, in de keten voor derdenbeslag en (in het geval van IB) Wmo, Jeugdwet en het onderwijsveld. Dit heeft impact op de governance. De SUWI-governance (m.n. het ketenoverleg) is niet ingericht op het aansturen van taken in meerdere domeinen, al was het maar omdat de partijen in het Ketenoverleg niet verantwoordelijk zijn voor deze nieuwe taken. Het naast elkaar bestaan van verschillende modellen roept echter de vraag op waar en op welke wijze regie wordt gevoerd en overstijgende keuzes over prioritering en portfolio worden gemaakt. (p. 32)
Het UWV voert een groot aantal trajecten uit voor veranderende wet- en regelgeving op gebied van sociale zekerheid. Door wet- en regelgeving trajecten te koppelen aan technologische vernieuwing (waar mogelijk) tracht het UWV zowel het ICT-landschap te moderniseren als het vereenvoudigen van toekomstige veranderingen te borgen. De trajecten vanuit het vorige regeerakkoord zijn grotendeels afgerond eind 2022. De projecten Inkomstenverhouding en Stroomlijnen Keten Derdenbeslag lopen door in 2023 en verder (p. 7 van het verslag).
Dit amendement beoogt de schuldenaar, natuurlijk persoon, na
beëindiging van het faillissement een schone lei te bieden.
Informatie over de invordering en incasso van ten onrechte of een te hoog verstrekte en het opleggen van bestuurlijke boete of een waarschuwing vindt u op pagina 12 van het verslag.
Met dit besluit wordt per 1 januari 2023 de wettelijke rente als bedoeld in artikel 119 van Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek aangepast van 2% naar 4%,