Schuldenwijzer is een platform dat mensen met schulden een eenvoudig, beveiligd en online inzicht geeft van de eigen schulden en daarbij horende informatie.
Juridisch nieuws
Verslag van een overleg, met daarin vragen van de VVD:
De leden van de VVD-fractie benadrukken dat in artikel 117, eerste lid, van de Overgangswet nieuw Burgerlijk Wetboek nadrukkelijk is bepaald dat dat artikel geldt behoudens het elders bepaalde. Hierdoor had de regering bij de totstandkoming van het wetsvoorstel ook kunnen kiezen voor specifiek overgangsrecht dat is toegesneden op de huidige praktijk. Is de keuze om niet te voorzien in overgangsrecht besproken met alle consultatiepartijen, zoals gemeenten, de Rvdr, schuldhulpverleners, de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en het LBIO?
De Wet hersteloperatie toeslagen wordt (onder meer) als volgt gewijzigd:
Artikel 6.11, tiende lid, komt te luiden: 10. Een gerechtsdeurwaarder die optreedt namens een schuldeiser met een opeisbare vordering van degene die in aanmerking komt voor toepassing van een herstelmaatregel als bedoeld in artikel 2.7, of diens partner, bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, onderdelen b of c, en voor wie de afkoelingsperiode, bedoeld in artikel 2.20, meer dan zes maanden geleden aangevangen is of van de ex-partner die in aanmerking komt voor de compensatie, bedoeld in artikel 2.14h, eerste lid, en aan wie deze is toegekend, kan de naam, de geboortedatum, de adresgegevens, het bedrag aan schulden en bijkomende kosten en het burgerservicenummer van de schuldenaar op wie de opeisbare vordering betrekking heeft, verstrekken aan de Belastingdienst/Toeslagen, om de Belastingdienst/Toeslagen in staat te stellen die schuldenaar te benaderen om voor de opeisbare vordering tot een oplossing te komen.
De vaste commissie voor Financiën heeft op 12 oktober 2023 overleg gevoerd met mevrouw De Vries, staatssecretaris Toeslagen en Douane, over het herstel in de toeslagenaffaire.
Er gaan steeds meer stemmen op om ‘alternatieve bedrijfsstructuren’ voor advocaten toe te staan, zoals de mogelijkheid voor niet-advocaten om in het kapitaal van een advocatenkantoor deel te nemen. Nu is dat nog niet of nauwelijks mogelijk. Terwijl zulke investeringen bijvoorbeeld kunnen bijdragen aan betaalbare en goede juridische dienstverlening aan particulieren en kleine ondernemers. Met duidelijke reguleringsdoelen en een onafhankelijke regelgever kunnen nieuwe vormen van toegankelijke juridische dienstverlening voor een brede groep mensen de ruimte krijgen en kunnen ongewenste aanbieders worden geweerd. Een vergunningplicht voor advocatenkantoren, naast de eisen die aan individuele advocaten worden gesteld, kan ervoor zorgen dat de kernwaarden van advocaten, zoals onafhankelijkheid en integriteit, geborgd blijven. Dat blijkt uit onderzoek van Erasmus Universiteit Rotterdam, in opdracht van het WODC.
Reactie van de minister op een vraag van de Kamercommissie voor SZW over de inwerkingtreding van de tweede volzin van artikel 475b, lid 2. Dit onderdeel van de wet luidt: "Beslag op een vordering tot betaling van vakantiebijslag is niet verder geldig dan indien de vakantiebijslag gelijk met de periodieke inkomsten was betaald."
De minister geeft aan dat onder meer de KBvG erop heeft gewezen dat de uitvoerbaarheid in het geding komt.
Syncasso en kennisinstituut Movisie bieden aan voorstel ‘Meedelen in Beslag (Meerdere schulden aflossen vanuit één beslaglegging)’ n.a.v. Wet kwaliteit incassodienstverlening
Het Instituut Maatschappelijke Innovatie heeft in opdracht van het ministerie van SZW een literatuuronderzoek uitgevoerd naar 'De menselijke maat'.
Actueel overzicht van wetgevingsdossiers waarin de KBvG een actieve rol speelt.
Wet van 27 september 2023, houdende jaarverslag en slotwet van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (VI) 2022
Met de Wet maximering huurprijsverhogingen geliberaliseerde huurovereenkomsten is de jaarlijkse huurstijging voor geliberaliseerde huurcontracten gemaximeerd. Deze wet is tijdelijk en loopt op 1 mei 2024 af. Het wetsvoorstel dat nu in consultatie wordt gebracht verlengt de wet tot 1 mei 2027. Doel van de wet is om zittende huurders te beschermen tegen hoge huurprijsstijgingen in het geliberaliseerde segment.